Acasă » 2013 » Martie » 18 » FNPA trage un semnal de alarma fata de PL 771 de gestionare a cainilor fara stapan
10:34 PM
FNPA trage un semnal de alarma fata de PL 771 de gestionare a cainilor fara stapan

PL 771 de gestionare a cainilor fara stapan,  votat de Senat in 12 martie,  contine in continuare prevederi abuzive, inoportune

Reamintim ca fostul PL 912 (actualul PL 771), transformat complet prin amendamentele PDL intr-un proiect ce permitea eutanasierea in masa a cainilor fara stapan, a fost reintors in Senat de Curtea Constitutionala.

Acest proiect ramasese „la sertar”, iesind atat din atentia politica cat si publica.

FNPA apreciaza ca acest status al PL 771 era favorabil fata de situatia actuala in care PL 771 reintra in discutie, din cauza faptului ca prevederile acestuia erau oricum compromise, independent de incercarile de remediere partiala din partea diferitelor organizatii (inclusiv FNPA).

De curand FPAM anunta ca, in urma interventiilor sale, ar fi reusit „salvarea” cainilor, cerand iubitorilor de animale sa sustina PL 771 cu amendamentele propuse de FPAM, care „ar aduce” in sfarsit mult asteptata „sterilizare si returnare”. Pentru legitimarea acestei solicitari, FPAM prezinta raportul Comisiei Juridice a Senatului,raport ce contine DOAR articolele modificate, fara a face insa nicio referire la restul PL 771, ramas din nefericire nemodificat.

Atasat aveti Raportul Comisiei juridice (in care gasiti articolele din PL 771 modificate) dar si PL 771 (care contine articolele nemodificate).

Atragem indeosebi atentia cu privire la urmatoarele aspecte:

1.      30 zile minim, obligatoriu, in adaposturile Primariilor

Cainii vor sta obligatoriu in adapost minim 30 zile, nerespectarea acestei prevederi sanctionandu-se cu amenda de pana la 100 milioane.

Art. 4 (1) ” Cainii fara stapan sunt adapostiti in adaposturile serviciilor pentru gestionarea cainilor fara stapan, unde vor fi cazati o perioada de 30 de zile” (v. PL 771)

Nerespectarea art. 4 (1) = amenda pana la 100 milioane lei (cf art. 14 (1) b) (v. Raport Comisie juridica)

Realitate incontestabila: in adaposturile Primariilor majoritatea cainilor mor in 30 zile sau contacteaza boli fatale ce le cauzeaza suferinte inimaginabile, fiind lipsiti de acordarea vreunui tratament pana la momentul mortii.

2.       Nu exista obligativitatea returnarii in teritoriu ci DOAR posibilitatea optarii pentru aceasta varianta, fapt pentru care, conform experientei noastre, a tuturor, majoritatea primarilor nu vor aplica un program de returnare „in numele dorintei cetatenilor”.

De remarcat ca „posibilitatea” returnarii exista inca din 2004 prin HG 955, ca atare nu intervine de fapt niciun element de noutate si nicio solutie salvatoare.

Art. 7 (1): "In situatia in care, dupa expirarea termenului de cazare prevazut la art. 4 ….. acestia vor fi pastrati in adaposturi sau returnati in teritoriu” (v. Raport Comisie juridica)

3.      De fapt, din cauza unei inadvertente, cainii care „pot fi pastrati in adaposturi ori returnati” VOR PUTEA FI EUTANASIATI !!!

anexa nr. 3, punctul 1, RAMAS NEMODIFICAT:  „Vor fi eutanasiati cainii prevazuti la art. 5 si la art. 7 alin. (1)”. (v. PL 771)

4.      Adoptia din adaposturi: aproape imposibila

Conform Art. 8 (3) pentru adoptie este necesar acordul administratiei /ori al vecinilor (daca sunt adoptati mai mult de 2 caini), achitarea unei taxe, prezentare dovada spatiu si prezentare dovada resurse materiale – pentru orice adoptie (v. PL 771)

5.      Daca totusi ai reusit sa adopti un caine, ai obligatia sa permiti serviciului de gestionare sa monitorizeze cainele adoptat.

Ca urmare, se ofera drepturi suplimentare si puteri discretionare tocmai hingherilor: de a veni oricand si ori de cate ori la usa noastra, sub pretextul monitorizarii. (v. PL 771- formular adoptie, pc.6)

Avand in vedere relatia uzuala dintre hingheri si protectorii de animale, ne intrebam care vor limitele practice ale acestor puteri nejustificate si totalmente inutile, in conditiile in care dupa adoptie monitorizarea cainelui se realizeaza conform Legii nr. 205/2004, modificata de Legea nr. 9/2008.

6.      Identificarea si sterilizarea – obligatorii (13.5 alin. 5 si art. 13.4) dar suportate de proprietar; neidentificarea – amenda pana la 50 milioanenesterilizarea = amenda pana la 100 milioane

Sustinem si solicitam indiscutabil sterilizarea cainilor cu stapan avand in vedere ca ei reprezinta sursa cainilor fara stapan, prin abandon! Insa se impunea ca sterilizarea sa fie suportata de Stat cel putin pentru anumite categorii de detinatori, altfel problema se va inrautati si nicicum rezolva!

Anticipam asadar abandonuri masive de caini ori chiar omorarea propriilor caini (indeosebi in mediul rural, unde oamenii nu au posibilitati de a suporta nici sterilizarea nici identificarea si nici nu risca sa plateasca amenda).

In conditiile in care Statul a asigurat la animalele economice gratuitatea identificarii si a vaccinarii, cu atat mai mult, pentru rezolvarea unei probleme, ce se cere de 20 ani, se impunea gratuitatea identificarii si sterilizarii pe cel putin cativa ani.

Pe de alta parte exista si aici inadvertente pentru ca art.13.4 vorbeste despre sterilizarea obligatorie care neindeplinita este sanctionata, pe cand din art. 7 (4) se intelege ca daca detinatorul nu doreste sterilizarea va plati doar o ”taxa de monta” pentru fiecare generatie de pui!

7.       Sterilizare gratuita pentru cainii cu stapan timp de 1 an de la intrarea in vigoare a legii (v. Raport Comisie juridica)

Formulare din nou nefericita! Gratuitatea sterilizarilor trebuia acordata de la momentul contractarii serviciilor de sterilizare si nu de la momentul intrarii in vigoare a legii. Primarii nu-si vor face servicii de gestionare a doua zi asa cum nu si-au facut din 2001 de cand este prevazuta aceasta obligativitate a carei nerespectare inseamna sanctiune de pana la 250 milioane lei. Putem anticipa cu usurinta ca „1 an” va trece fara ca detinatorii sa poata beneficia efectiv si concret de vreo gratuitate.

Mai mult, in Romania sunt cca 6 milioane caini cu stapan (din care cca 85% numai in mediul rural – partea care ne intereseaza cel mai mult). Ca sa fie sterilizati intr-un an, ar trebui sa se sterilizeze 550 caini per zi lucratoare per judet ! in conditiile in care intr-un judet nu se sterilizeaza mai mult de 20 caini pe zi.

8. Serviciul de gestionare are dreptul de a (ne) sanctiona in baza acestei legi.

Nu numai ca hingherii ne pot intra in casa pentru monitorizarea cainilor adoptati dar pot si controla daca am identificat, sterilizat cainele etc.:

„Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, dupa caz, de persoane imputernicite, potrivit atributiilor de serviciu, din cadrul ANSVSA, MAI, precum si de inspectorii serviciilor specializate pentru gestionarea cainilor fara stapan din unitatile administrativ-teritoriale, conform normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.” (v. Art. 15. – PL 771)

CONCLUZIE:

Daca inainte de interventia Curtii Constitutionale PL 771 permitea eutanasierea in masa a cainilor fara stapan, forma actuala a PL 771 permite, desi nu expres, oucidere lenta si chinuitoare, cu intentie indirecta, a cainilor fara stapan in paralel cu mentinerea aceleasi situatii in strada. Iar protectorii de animale sunt chemati sa faca un compromis care nu este sub niciun aspect justificabil sau acceptabil!

Din nefericire, raul a fost facut!

Singura modalitate in care am putea agrea PL 771 este daca aceasta ar dobandi in Camera Deputatilor o forma acceptabila pentru animale, detinatori, protectori.

Incercam sa identificam solutii in sensul remedierii acestei situatii insa trebuie sa recunoastem ca situatia este atat de grava incat nu stim in ce masura chiar eforturile tuturor vor reusi sa previna toate aceste previzibile dezastre.

Federatia Nationala pentru Protectia Animalelor (FNPA)

 

Carmen ARSENE         Claudiu DUMITRIU                   Ruxandra BIZERA

Presedinte FNPA         Vicepresedinte FNPA               Avocat FNPA

Categorie: NEWS ALERT! | Vizualizări: 375 | Adăugat de: SKL | Tag-uri: fpam, parlamentul romaniei, fnpa, legea de gestionare a cainilor comu | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: